2009-03-28

Kes on süüdi?


Vaatan igal reedel "Vabariigi kodanikke". See saade meeldib mulle rohkem kui "Foorum". Mõlemad on poliitilised ja päevakajalised, aga Rannamäe võtab saatesse ka mitte-poliitikuid ja arendab teemat sügavuti. Üldjuhul ei muutu seal õhkkond närviliseks, vahel küll sissehelistajad heietavad liiga pikalt ja teemast mööda, aga inimesed tahavad ennast tühjaks rääkida.

Seekord oli teemaks küüditamine.
Pean kohe ütlema, et ma ei taha hakata vaidlema teemal, kas eestlased ise küüditasid oma kaasmaalasi, koputasid, röövisid, kaebasid. Iga rahva hulgas on reetureid, argpükse, eks ka meie hulgas.

Aga mulle meeldis seekord Merle Karusoo arvamus, et kõik sai alguse juba palju varasemast ajast, baaside lepingust ja ilma püssipauguta alistumisest. Ja hirmust... surma ees, selle ees, et kõik võib korduda, et pole garantiid. Väiksele on lihtne liiga teha, eriti hirmunud rahvale.
Koos Merle Karusooga imestan/olen nördinud, miks lastakse meil siin müügile igasugust rämpsu, mis õhutab vihavaenu, miks ei võeta vastu otsust, et kommunism oli samasugune inimsusevastane režiim nagu fašism, miks laseme end rahumeeli natsideks/fašistideks sõimata, miks oleme nõus igasuguste süüdistustega. Ja miks me ei lakka süüdistamast iseend.
Mina seda ei tea, miks.

Milleski ma olen süüdi

Milleski ma olen süüdi.
Millestki ma olen prii.

Isamaa mul maha müüdi.
Kuid sest maast ma pole prii.

Vana-Jumal vaatas päält.
Kas ta kordki tõstis häält?!

Milleski ma olen süüdi.
Millestki ma olen prii.

Isamaa mul maha müüdi-
kes sest süüst on päris prii?

Vana-Jumal vaatas päält,
tema ka ei tõstnud häält!

Hando Runnel kogust " Laulud eestiaegsetele meestele" 1988

2 comments:

Tiiu said...

ma olen ka nõus, et kõik sai alguse juba palju varasemast ajast. ja eriti sümptomaatiline on see, et kurjus ja headus kannavad mõlemad nime Meri.

helle said...

Ja mõlemad on täna esiuudistes - Lennart sünniaastapäev(80) ja Arnold surmapäev(28. märts)
Delfis pole vaevutud isegi eesnimesid märkima. Imelik!!