2009-07-16

Kuidas kokku hoida?

Mul käis külas ristilaps. Aasta otsa polnud teda näinud, õppis Inglismaal. Eelmisel kevadel lõpetas gümnaasiumi. Selline noor kena neiu.

Et külalisi väärikalt vastu võtta, tõin poest kahe kotiga toitu. Vaevu mahtus tavaar külmkappi ära, sest see oli juba ennegi liiga täis. Kurtsin, et tahaks kapi sulama panna, aga mis ma teen sügavkülmas olevate marjade, pelmeenide, frikadellide, hakkliha ja juurviljadega.

Siis vaatas noor ilma näinud neiu mu tagavarasid ja imestas, miks mul on neid nii palju. Tõepoolest miks? Ma ju ei karda nälga ega ole ka mingi õgard.

Laps, kes veel aasta tagasi oli täielik tuulepea (ma kahtlustan, et ta ei teadnud isegi, mis toiduained poes maksavad), tegi mulle ära. Nii praktiline, mõistlik ja kokkuhoidlik.
Mul on üks sahtlitäis eelmise aasta marju - maasikaid, mustikaid, kirsse. Miks ma pole neid söönud? Isegi ei tea, vist olen unustanud.
Elu on näidanud, et moosid ka enam ei lähe.

Nüüd on uus saak valmis, aga mina pean sööma eelmise aasta oma. Võtma karbi välja, ootama pool päeva, kuni marjad ära sulavad, ja siis poolvägisi sööma. Seni ei mahu mul ühtki karpi kuhugi.
Muidugi olen ostnud 2x maasikaid, ei saa ju ennast nii karmilt karistada. Olen need kohe kinni pistnud. Ei mingit moosi!!

Külmutatud juurvilju saan süüa ilmselt sügiseni, ei tohi mõeldagi muust.
Tomateid ja kurke ostan ikka!

Poes käimine on tõeline nuhtlus. Lähen piima ja leiba ostma, aga tulen tagasi tont teab millega.
Ei lähegi enam toidupoodi!!!

Kui palju ma siis kokku hoian!!? Ei oskagi arvutada!
Õpin ometi ehk õigesti majandama.

8 comments:

Emmeliina said...

käisin maa-branne pool. Temal sama lugu ja mees muudkui asutas poodi uut kraami tooma. keldris kõik mullused moosid mahlad ootamas, sest suureks kasvanud lapsed ei taha kodumahla:(

Hea, et nüüdki õppetunni said. Edaspidi ei jookse mööda külge maha.
ja usu, nii saab tõesti kokku hoida.

Rents said...

Juurviljade puhul hävitab külmutamine suurema osa vitamiinidest, nii et ei ole väga mõtet seda teha.

joanamari said...

kõige parem on minna poodi kindla nimekirjaga
ja püüda ka sellest kinni pidada
aga ju Sa siis elad nii hästi, et eelmise aasta tagavarad alles on
mina pesin eile sügavkülma ühe kasti ära, sest see sai tühjaks
ja varsti saab teistega ka nii teha
tänu sellistele tublidele varujatele sõpradele, saab minugi sügavkülm vahel silmini täis
seest uued marjad tulevad peale ja vanu keegi ei taha
mina tahan küll
panen laua peale sulama ja marjad ei jõua üleski sulada, kui on juba otsas
till ja roheline sibul püsib küll külmas hea ja mõnus nagu oleks alles korjatud
palju mes sealt ikka vitamiine ootame
teen vahel kotlette valmis rohkem ja jagan portsijonideks ning uhan sügavkülma
nii hea on siis sealt võtta ja soojendada, ei pea enam tunde pliidi ees vaevlema
üks mu tuttav toitumisspetsialist ütleb, et ei juhtu nende toitudega seal külmas midagi

Bianka said...

Mina panin ka algul marju sügavkülma (sest kõik teised teevad nii). Siis sain aru, et kuna ma kooke ei küpseta ja poest on värsket puuvilja talv läbi saada, siis pole sellel külmutamisel mõtet. Hiljem pean neid kohusetundest poolvägisi sööma.

Aga mis muu kraami tagavaradesse puutub, siis mulle meeldib küll, et sealt on alati midagi võtta. Juhuks, kui mõnikord ei viitsi poodi minna. Kokkuhoiu teema tuleb ainult kiirestiriknevate toiduainetega seoses. Juhul kui ei jõua ära süüa, enne kui hukka läheb. Kui mu mees toidupoes käib, siis on tal kombeks osta niimoodi, nagu meil oleks teab mis suur pere. Või nagu vene ajal, et kui peale sattusid millelegi defitsiitsele, siis tuli hulgem rabada. Mine tea, kuna jälle saab. Ma küll ütlen talle, et ka homme on pood lahti, aga ega ta õpi. Eile tõi värskelt suitsetatud rääbist. Nämma muidugi, aga 3 kilo! Ise läheb homme kodunt ära ja mina pean ennast kalanäoks sööma. Niisugust kraami ei sobi raisku lasta.

sille said...

meil ka kummalisel kombel ei lähe ei külmutatud marjad, ega mitte ka moosid. mahl juuakse siiski ära, ma meie vanaema kipub pigem moosi kui mahla tegema.
eelmisel aastal ostsin hulgim jõhvikaid, et vähemalt kisselli teha, ehk noore ikka joovad, aga ei lähe ka see, ise teen, ise söön/joon. ja mu kehakaalule ei sobi see kahjuks mitte. nii olengi oma jõhvikaid tasapisi karpide kaupa ära jaganud, oma 3 karpi vist on veel alles.

sügavkülm meil enamasti täis friikartuleid ja pelmeene. see selline näljahäda abi meie noortele, kes esimestena koju jõudes kipuvad kohe nälga surema ja võileivad neile (õnneks) ei lähe. siis hea kohe miskit teha.

helle said...

Lohutav lugeda, et ka teistel on analoogilisi probleeme.
Alustasin oma sahvri revideerimist. Millal ma seda viimati tegin?
Sorteerimine käib üldiselt põhimõttel: minema - prügikasti, naabrikanadele, tagasi riiulile.
Olen juba viinud osa asju prügikasti. Heameeleks märkasin, et äsja oli käinud prügiauto.
Pärast väikest puhkust jätkan tööd!

Kõikidele ilusat suveilma!!!

Emmeliina said...

aitäh ilusa ilma eest, soovid jõudsid pärale.

mul üks nipp jõhvikatega: veidi märjaks ja siis veeretada tuhksuhkrus!
sellised kommid olid ka vahepeal müügil. noored rumalad, ei tea, kui palju vitamiini sisaldavad jõhvikad.

meil küll talvel pole eesti mustsõstart saada, aga see on minu sügavkülmas kõige vajalikum mari peale jõhvika. maasika puhul sõltub kogumine hinnast, 40 krooniseid pole mõtet kappi osta. tänavu jäi korjamata kevadine karulauk, seda ei saa kusagilt. loodan vaarikasaagile kuigi seal erilisi vitamiine pole. targem oleks osta ebaküdooniat ja keeta selline tee sisse panemise möks.

aga meil samuti noored ei hooli.

tegelinski said...

Aeg-ajalt on külmkapp tõesti rohkem täis kui vaja. Aga siis teen kokkuhoiunädala - poest ostan ainult leiba ja piima. Seni, kui kõik kappi ahnitsetud on otsas :)
See on päris hea aeg raha kokkuhoiuks.
Ja teen ikka kohe põhjalikult, et vaid mõned olulised hoidised (mustsõstar, ebaküdoonia) jäävad sügavkülma oma aega ootama.
Siis saab jälle uuele ringile minna :D